Штрихкод, той невеликий, але могутній знак, що криється на кожному товарі в супермаркеті, став невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. Однак, чи замислювалися ви коли-небудь, звідки він узявся і як перетворився на ключовий елемент сучасної системи обліку та ідентифікації товарів?
Пропонуємо трохи зануритися в історію, щоб дізнатися хто придумав штрих-код, яким був перший товар зі штрих-кодом, а також як влаштований штрих-код зараз.
Коли з’явилися штрих-коди?
В 1932 році студент Вищої Школи Економіки Гарвардського університету Уоллес Флінт запропонував ідею, аналогічну сучасному штрих-коду, з основною метою автоматизації торгівлі. Він представив концепцію ідеального супермаркету, включно з унікальними перфокартами, прив’язаними до кожного товару.
Покупці могли б вибирати перфокарти, передавати їх менеджеру, який потім сканував їх пристроєм, і товар доставлявся по стрічковому конвеєру. Потім клієнт отримував рахунок, оплачував його, та інформація про купівлю вносилася до бази даних супермаркету. Здається, все ідеально, чи не так?
Однак, через високу вартість пристроїв зчитування в той період Великої Депресії, реалізація проекту виявилася фінансово недоступною, і ідея Флінта залишилася лише на папері.
1948 року концепція знову виходить на поверхню. У цей час студенти аспірантури Бернард Сілвер та Джозеф Вудленд із Технологічного інституту Дрексела (США) розробили ідею Флінта, навіть не підозрюючи про це. Вони випадково почули розмову власника одного з магазинів про те, що зручно було б автоматично зчитувати інформацію про кожен продукт перед продажем. Це зацікавило їх, і розпочалася активна робота.
Спочатку для маркування товарів використовували УФ-чорнило. Однак це було дорого, а сама технологія виявилася ненадійною. Пізніше було розроблено лінійний штрих-код, у створенні якого використовувалися технології абетки Морзе та звукових доріжок. Послідовність точок і тире з азбуки Морзе було трансформовано в штрихові лінії, а зчитування інформації використовувалися методи озвучування кінофільмів, у яких елементи з різним ступенем прозорості перетворювалися на звук. Однак потім було прийнято рішення зробити код у формі кола, щоб його можна було зчитувати з різних кутів. Таким чином, кінцевий результат був далеким від сучасного штрих-коду.
У 1952 році Бернард Сілвер і Джозеф Вудленд отримали патент на метод маркування упакованих продуктів харчування з метою автоматичного обліку, і стали першими, хто винайшов штрих-код.
Однак, з моменту, коли з’явився штрих-код до першого його застосування пройшло більше 20 років. Адже перше застосування штрих-коду в комерційних цілях відбулося лише 1974 року. З того часу штрихкод став невід’ємною частиною торгівлі та логістики, суттєво спрощуючи процеси обліку та ідентифікації товарів.
На якому товарі вперше з’явився штрих-код?
Товар, на якому був використаний перший штрих-код — це упаковка жувальної гумки. Ця подія сталася 26 червня 1974 року в супермаркеті Marsh Supermarket у місті Трой, штат Огайо, США. Упаковка жувальної гумки Wrigley’s Juicy Fruit була обрана для першого сканування штрих-коду, і це стало важливим моментом в історії торгівлі та автоматизації обліку товарів.
Перший штрих-код у сучасному виконанні
Робота двох винахідників справді окупилася, спрощуючи працю продавців та виробників на кілька поколінь уперед. Покупці також отримали свою вигоду з цього. Але круглий штрих-код ще не був ідеальним, і його вдосконалення тривало багато років. Оскільки їх винахід був запатентований, інші винахідники змушені були шукати власні шляхи поліпшення. Норман Вудленд також брав участь у цьому процесі.
Протягом кількох років Норман Вудленд разом із Джорджем Лаурером працював над альтернативою існуючому винаходу. Разом їм вдалося розробити той самий штрих-код, який ми використовуємо зараз. Він отримав назву «Універсальний товарний код» та був представлений 3 квітня 1973 року. Таким чином, сучасному штрих-коду ще не виповнилося й п’ятдесят років.
Однак спочатку винахід не набув широкого поширення. У Західній Європі довгий час використовувалась альтернатива – «Європейський артикул». Це був набір цифр від 0 до 9, кількість яких коливалася – 8 чи 13.
Найбільшого поширення штрих-код набув з 1 вересня 1981 року, коли Міністерство оборони США офіційно затвердило використання Code 39 як стандарт для маркування всієї продукції, що постачається Збройним Силам Сполучених Штатів. Ця система, відома як LONGMARS, все ще активно застосовується у військових структурах.
1982 року Поштова служба США впровадила штрих-коди для автоматичного сортування пошти. До 1983 найбільші поштові відділення в 100 містах були повністю обладнані для автоматичного сортування з використанням штрих-кодів.
Як влаштований штрих код
Штрих-код є певним видом машинночитаємого коду, призначеного для ідентифікації товарів, послуг, або інших об’єктів. Він є послідовністю чорних і білих смуг, представлених у різній ширині і розташованих паралельно один одному. Кожна комбінація смуг та проміжків кодує певні символи чи цифри.
Основні елементи штрих-коду:
- Смуги. Чорні та білі смуги є основними елементами штрих-коду. Вони розташовані паралельно один до одного і кодують інформацію.
- Ширина смуг. Різна ширина смуг та їх поєднання є різними цифрами або символами.
нумерація. Числа, символи чи літери представлені послідовностями смуг різної ширини. - Порожні інтервали. Порожні проміжки між смугами служать розділення символів і полегшують їх розпізнавання.
- Стартовий і стоп символи. Особливі символи на початку та в кінці штрих-коду, які вказують, де починається і закінчується код.
- Певна орієнтація. Штрих-код має певну орієнтацію, що полегшує його правильне зчитування.
Існує кілька стандартів штрих-кодів, таких як UPC (Універсальний код товару), EAN (Європейський номер артикула), Code 39, Code 128, QR-коди та інші. Кожен з них має свою структуру і застосовується в різних галузях, залежно від вимог до обсягу інформації, швидкості зчитування та інших параметрів.
Як бачите, невелика ідея одного студента переросла в елемент, яким зараз користується весь світ.
Якщо ви хочете надрукувати поліграфічну продукцію зі штрих-кодами, друкарня New Media з легкістю виконає це завдання. New Media — це цифрова друкарня, яка може надрукувати будь-які змінні дані, а це означає, що на кожну етикетку або наклейку в одному тиражі можна нанести різну назву, опис, номер або штрих-код. Це стосується дипломів, подарункових сертифікатів, запрошень на весілля, бейджів, вітальних листівок, упаковки та іншої поліграфії. Звертайтесь!
Пишіть нам на пошту:
[email protected]
Телефонуйте:
+380678347770
+380487347770