Підготовка макета до друку є важливим етапом у процесі виготовлення друкованої продукції. Чи плануєте ви друкувати буклет, візитку, флаєр, листівку, журнал або будь-який інший друкований матеріал, правильна підготовка макета є ключовим фактором для досягнення високоякісного результату.
У цій статті ми розглянемо основні кроки, які допоможуть вам ефективно підготувати макет для друку, а також відповімо на запитання, що найчастіше лунають в друкарні New Media. Незалежно від вашого рівня досвіду, ці поради допоможуть вам забезпечити успішну підготовку макета та отримати професійний результат у кінці.
Яку роздільну здатність потрібно вибрати для макетів?
Роздільна здатність для друку встановлюється в 300 dpi (пікселів на дюйм). При меншому розширені людське око виразно бачить окремі пікселі. А більша роздільна здатність виявляється надмірною: візуально різниця між 300 і 600 dpi не помітна.
Яким має бути значення чорного кольору у макеті?
Якщо вам потрібен чорний колір на моніторі, просто встановлюємо всі значення RGB на 0. Простіше кажучи, вимикаємо всі джерела світла та отримуємо абсолютну темряву.
Із друком все складніше. Якщо просто залити якусь область на білому папері чорною фарбою, то після висихання фарби цей колір буде не чорним. Як таке може бути? Все дуже просто. Частина чорної фарби вбереться в папір, і ми не отримаємо темний колір. Тому для заливки великих областей краще використовувати складовий чорний, який виходить змішуванням чотирьох кольорів CMYK у такій пропорції: до 100 частин чорного додають по 60 частин трьох інших кольорів. Приклад складного чорного у кольорової моделі CMYK: C=70%, M=50%, Y=40%, K=100%. Тут важливо зазначити, що сума всіх цих значень має бути меншою за 300%.
Цей прийом добре працює на великих однотонних ділянках, але його не можна використовувати для дрібних деталей у макеті. Для ліній, текстів, дрібних елементів потрібно використовувати чистий чорний колір: C=0%, M=0%, Y=0%, K=100%.
Яку модель кольору вибрати для друку?
Усі макети для друкарні друкуються у колірній моделі CMYK. Це аксіома. Якщо конвертувати RGB у CMYK безпосередньо під час друку, є великий ризик отримати зображення з надлишком шарів фарби. Це, в свою чергу, може призвести до деформації паперу та збільшення термінів його висихання. У цьому випадку неможливо гарантувати чіткість текстів та точність кольору. Ось тут ми писали докладно про колірні моделі CMYK та RGB.
У якому форматі зберігати макети?
Зазвичай усі друкарні приймають макети у форматі PDF (Portable Document Format). Цей формат забезпечує збереження всіх елементів документа (текст, зображення, шрифти, розташування сторінок тощо) у незмінному вигляді.
Якщо ж ви використовуєте у своєму макеті тіні, рельєфи, прозорості та багатошарові векторні об’єкти, то краще перевести всю цю красу у растровий формат. В ідеалі — у TIFF.
Так, деякі друкарні приймають інші формати файлів, наприклад, JPG, AI, EPS, PSD. Але вони завжди вимагають більш ретельної перевірки та додрукарської підготовки.
Навіщо переводити тексти в криві?
Перетворення шрифтів у криві — запорука їх точного відображення під час друку. Тому не забудьте перевести перед друком у криві всі тексти та заголовки у вашому макеті.
Як варіант, замість переводу в криві можна додати до макету всі використані шрифти у вигляді окремих файлів.
Як правильно зробити місце згину в макеті?
Якщо поліграфічний виріб складатиметься навпіл, зверніть увагу на місце згину. Щоб зробити згин, в друкарні зазвичай роблять бігування чи фальцювання, коли продавлюється жолобок, по якому виріб надалі буде складено навпіл чи зібрано у книжку. При цьому ділянка зображення шириною близько 1 мм, розташована на лінії згину, може бути втрачена або спотворена. Не варто розміщувати текст, портрети людей та інші важливі зображення таким чином, щоб вони перетинали лінію згину або підходили до неї впритул.
Що таке вильоти в макеті?
Це найпоширеніше питання, яке нам ставлять. Давайте розбиратись.
Найчастіше надруковані аркуші у друкарні ріжуть на гільйотині. При цьому допускається відхилення різального ножа на пару міліметрів від мітки різу. І якщо зображення в макеті нанесено впритул до лінії різу, то є шанс отримати невеликі білі смужки у готовому виробі. Також можливе обрізання фону.
Щоб цього уникнути, при створенні макета потрібно враховувати вильоти: зображення має виходити за рамки обрізного формату на 2 мм з кожного боку (точне значення потрібно уточнити у друкарні, в якій ви друкуватимете свій макет). Наприклад, якщо ви хочете отримати флаєр формату А5 розміром 148х210 мм, його дообрізний формат має становити 152х214 мм.
Якщо ваш фон або кольорова плашка за задумом дизайнера доходять до країв виробу, вони повинні виходити за межі макета. Розширте ці елементи на кілька міліметрів за межі макета.
Важливо! Відстань від краю вашого макета до важливих внутрішніх елементів макета, наприклад, до тексту та зображення, повинна бути не менше 5 мм з усіх боків.
Як відзначати зони лакування та фольгування?
Якщо передбачається лакування чи фольгування будь-яких зон у макеті, ці зони потрібно обов’язково відзначити особливим кольором по контуру. Можна використовувати колір, який у макеті більше ніде не зустрічається.
Давайте подивимося на це зображення. Наприклад, ми вирішили нанести лак поверх окулярів, а ще хочемо написати фольгою напис GIRL. Нижче показано, що необхідно зробити. Ми жовтим кольором виділяємо зону лакування, червоним зону фольгування. Зверніть увагу, що під лаком у нас можуть бути будь-які кольорові елементи, а під фольгою має бути просто фон, без тексту.
*Warnish — лак, Foil — фольга.
Як це все зберігати?
1. Якщо ви робите свій макет у векторній програмі (Corel, Illustrator). Виділіть потрібні області лакування або фольгування та залийте їх кольорами, які не використовуються в макеті. Помістіть виділені області на нові шари макета або у верхній частині ієрархії об’єктів. Один новий шар виділіть під лак, другий — під фольгу.
2. Якщо ви працюєте з растровою програмою (Photoshop). По-перше, встановіть роздільну здатність файлу не 300 dpi, а 360 dpi. Це потрібно, щоб у зони лакування були чіткіші контури. Далі виділіть потрібні елементи або області в макеті, на які ви хочете нанести лак або фольгу. При збереженні макета у формат PDF (а саме він нам тут потрібен) ви можете:
— зберегти виділені елементи чи області в різних файлах;
— зберегти виділені елементи чи області на різних сторінках в одному PDF-файлі.
Важливо: не можна змінювати розмір виділених областей. Вони повинні зберігати свій розмір, інакше при нанесенні лаку чи фольги ми не отримаємо бажаного результату.
Що потрібно знати про значення кольорів у макеті?
Перед друком потрібно перевірити значення кольору всіх великих елементів та плашок у макеті. Сума фарб у кожного кольору має бути меншою за 300%. Наприклад: C = 100%, M = 30%, Y = 70%, K = 20%. Сумарно — 220%, що менше 300. Така перевірка допомагає отримати точні та передбачувані кольори.
Що ще потрібно зробити?
- Вибрати метричну систему — міліметри, а не пікселі.
- Перевірити розмір макета та переконатися, що він точно відповідає необхідним розмірам друкованого виробу.
- Раструвати складні ефекти.
- Почистити файл від непотрібних елементів, порожніх шарів та фреймів, щоб нічого зайвого не з’явилося на друку.
- Вичитати всі тексти. Перевірити контактні дані.
- Перевірити роботу QR-кодів. Посилання має бути робочим і переходити на потрібну веб-сторінку.
- Зберегти копію макета в безпечному місці на випадок, якщо буде потрібно внести зміни або повторно роздрукувати.
- Зробити пробний зразок у друкарні. Навіть якщо ви правильно підготували свій макет до друку та виконали абсолютно всі вимоги, на друці можуть вилізти якісь артефакти. Не соромтеся замовити у друкарні пробний зразок. Він покаже, чи збігаються кольори з тими, які ви очікували, чи правильно підібраний папір, чи можна прочитати текст і чи вдало розташовані всі елементи дизайну.
Ось і всі секрети! Створюйте свою креативну поліграфію та друкуйте її у друкарні New Media. Поліграфія для бізнесу, поліграфія для ресторанів та кафе, поліграфія для медичних клінік, поліграфія для СПА-салонів та готелів, етикетки для алкогольної продукції та інших напоїв, етикетки для косметики, наклейки на упаковку будь-яких товарів, стікерпаки, упаковка для аксесуарів, упаковка для косметики… Ось короткий список того, що ми виготовляємо у нашій друкарні.
Пишіть нам на пошту:
[email protected]
Телефонуйте:
+380678347770
+380487347770