Незважаючи на деяку похмурість назви, Black Friday — головне свято шопоголиків усього світу. Чорна п’ятниця — день феєричних знижок та розпродажів, який комусь дозволяє добре заощадити, а когось змушує втратити голову та залишити річний бюджет у супермаркетах та інтернет-магазинах. Дата Чорної п’ятниці змінюється щороку і залежить від Дня Подяки у США. Це свято відзначається в останній четвер листопада, а п’ятниця знижок слідує за ним.
До речі, перший розпродаж влаштував наприкінці ХІХ століття нічим не примітний хлопець із глибинки Френк Вулворт. Він працював продавцем у невеликій лавці і зовсім не вмів «впарювати» товари за вигідною ціною. На той час не було фіксованих цінників. Розмовляючи з покупцями, продавці оцінювали їхню платоспроможність і призначали ціну відповідно до своїх висновків. І бідолаха Вулворт дуже страждав, не справляючись зі складанням психологічних портретів клієнтів. І одного разу пішов ва-банк: виклав усі сезонні товари на прилавок та поставив табличку «Все по 5 центів!». Успіх був приголомшливим: товари сміли до кінця дня. Між іншим, так народилася найбільша роздрібна мережа супермаркетів початку ХХ століття — Woolworth.
Сам термін Black Friday виник близько 50 років тому. Щодо цього є кілька версій.
- Поліцейські Філадельфії називали п’ятницю після Дня подяки Чорною через сильні пробки на дорогах. Провівши святковий день всією сім’єю, люди роз’їжджалися по будинках і створювали величезне стовпотворіння. Не обходилося без ДТП і травм, а робота поліції цього дня була справді пекельною.
- У 1966 році в Indiana Gazette в Пенсільванії вийшла стаття, де йшлося про те, що в цей день бухгалтерські записи всіх торгових точок світу точно будуть чорними. Справа в тому, що традиційно чорним чорнилом відзначали дні, які принесли прибуток (in the black — позитивний баланс), а червоним — збитки (in the red — негативний баланс).
Мабуть, обидві версії вірні. Відсвяткувавши День подяки, люди починають замислюватися про наступне велике свято, Різдво. І, проїжджаючи повз магазини з написами SALE, не можуть утриматися від покупки подарунків.
Звичайно, найбільший масштаб Black Friday має в США. Знижки становлять від 50 до 90%, причому під розпродаж потрапляє зовсім не неліквід, а трендові речі. Нетерплячі покупці збираються біля магазинів рано вранці. Багато хто бере відгули на роботі, вигадуючи дуже «правдоподібні» пояснення. Найзавзятіші шопоголики навіть ночують біля супермаркетів, займаючи чергу заздалегідь. Найбільші мережі відкриваються опівночі і відразу починається справжній штурм. Після того, як у 1949 році люди буквально знесли двері до магазину Walmart у Нью-Йорку та розбили вітрини, з’явилося нове слово — doorbuster. До речі, тут є і третя версія назви Black Friday: у тиснявах і стовпотворіннях часто трапляються травми та бійки, бувають і летальні випадки.
У Європі все проходить спокійніше і набагато цивілізованіше. До речі, у багатьох країнах офіційно заборонено перед початком Чорної п’ятниці підвищувати ціни на асортимент, а держава слідкує за цим.
В Україні Чорна п’ятниця — відносно нове явище. В основному, це фішка інтернет-магазинів, і doorbuster явно не загрожує нашим супермаркетам та бутікам. До речі, солідні магазини справді пристойно скидають ціни, а менш сумлінні поступово підвищують ціни на товари з початку листопада, щоб у Black Friday порадувати клієнтів «атракціоном небаченої щедрості», просто повернувши ціну на рівень вересня-жовтня.