У світі дизайну та брендингу логотип має вирішальне значення для визначення ідентичності бізнесу та його впливу на клієнтів.
Коли бренд довгі роки займає лідируючі позиції на ринку і славиться високою якістю своїх товарів чи послуг, його логотип автоматично здається нам удалим. Наприклад, такі гіганти, як Apple, Puma, Pepsi або FedEx, безсумнівно, вражають, правда?
Але чи були б їхні логотипи такими впізнаваними, якби бренди не були настільки популярними? Чи викликали б вони таке ж захоплення, чи оцінили б ми їх просто як «звичайні картинки», «заїжджені назви» або «двоколірні шрифти»?
Так як же має виглядати логотип, щоб він вважався якісним, а клієнти без проблем розрізняли ваш бренд серед сотень інших? У цій статті ми піддамо сумніву поширені уявлення, проаналізуємо різні міфи та реальні фактори, що впливають на створення ефективного логотипу, та з’ясуємо, що ж насправді лежить в основі успішного брендового знаку.
Яким повинен бути сучасний логотип: основні критерії
У більшості матеріалів про те, як має виглядати ідеальний логотип, дається перелік критеріїв, і стверджується, що якщо логотип відповідає всім цим критеріям, то він вважається вдалим, якісним та правильним, а якщо ні – то ні. Але чи правильно це? У нашій статті ми поставимо під сумнів ці критерії.
Поїхали…
1. Логотип має бути унікальним
Звичайно, в ідеалі логотип компанії має бути повністю унікальним та неповторним. Однак це не завжди можливо гарантувати, адже на практиці відомо, що логотипи деяких сучасних популярних брендів дуже схожі на логотипи інших компаній, про які ми вже забули.
Чим простіша форма, тим більше шансів знайти щось схоже. Але чи можна вважати такі збіги плагіатом? Ні.
У цьому контексті, коли йдеться про відсутність унікальності логотипу, використовують термін «схожість до ступеня плутанини». Це означає, що два логотипи настільки схожі, що можуть ввести споживача в оману, змусивши його думати, що обидва логотипи належать одному і тому ж бренду.
Важливо розуміти, що термін «схожість до ступеня плутанини» застосовується тільки у випадках, коли йдеться про зареєстровані або заявлені до реєстрації товарні знаки у тому самому класі товарів або послуг, тобто в схожих сферах діяльності.
Дуже схожі або навіть ідентичні символи, представлені в різних галузях, не можуть бути визнані плагіатом.
2. Логотип має запам’ятовуватися
Звичайно, кожен хотів би, щоб його логотип залишився назавжди у пам’яті споживачів. Але, давайте чесно визнаємо, що будь-який логотип залишиться в пам’яті людини, якщо її постійно показувати.
Ось, наприклад, логотип Бразильського Інституту Сходознавства.
Він виділився? Однозначно! Але як це відобразилося на репутації закладу? Тут виникають питання.
Сказати напевно, який логотип залишиться в пам’яті у клієнтів, неможливо. На це впливає багато факторів. Можна лише стверджувати, що логотип, який виділяється серед інших, має більше шансів на успіх.
Також варто пам’ятати, що дизайнери логотипів часто прагнуть відтворити дизайн, характерний для своєї галузі, або ж слідують прикладу лідерів ринку. Наприклад, чорні логотипи є типовими для ритуальних агентств, тоді як IT-компанії надають перевагу шрифтам без засічок. Отже, при розробці логотипу ключовим є знаходження балансу між унікальністю та відповідністю до встановлених норм.
3. Логотип має відображати сферу діяльності
Логотип — це всього лише одна з форм представлення компанії і не обов’язково має безпосередньо вказувати на її вид діяльності. Найчастіше логотип зустрічається на фоні інших брендингових елементів. Його можна використовувати на різних носіях — від друкованої продукції до сувенірів, де буде надано більше інформації про те, чим займається компанія.
Крім того, часто назва бренду містить інформацію про його діяльність і є важливою складовою більшості логотипів. Це допомагає споживачам краще розуміти спеціалізацію компанії та те, що вона пропонує.
4. Логотип має бути простим
Найчастіше, говорячи про цей принцип, наводять різні аргументи. Ми пропонуємо розібрати кожен із них окремо.
1. Прості логотипи легше зчитуються та запам’ятовуються. Але чи це правда?
На справді, ключ до успіху логотипу лежить не лише в його простоті, яка полегшує сприйняття і допомагає нам краще запам’ятовувати знак, а й у тому, наскільки часто ми взаємодіємо з маркою. Візьмімо, наприклад, логотип Apple: його проста, але виразна форма впізнавана багатьма не просто завдяки дизайну, а завдяки широкому поширенню та популярності продуктів Apple. Це доводить, що логотип стає більш запам’ятовуваним, коли ми регулярно користуємось продукцією бренду.
Розглянемо ще один цікавий приклад — логотип Starbucks. Мало хто знає, що його дизайн еволюціонував від складного до значно простішого. Але це не основне для відвідувачів, правда? Більшість з нас просто йде насолоджуватися улюбленою ранковою кавою, не замислюючись про складності дизайну. Це підтверджує, що звичка та особистий досвід спілкування з брендом часто відіграють значнішу роль у запам’ятовуванні логотипу, ніж сама його візуальна простота.
До речі, в одному з американських досліджень людей попросили відобразити, як виглядає логотип Starbucks, так от… Точно відтворили логотип лише 6% споживачів, 31% згадали старий логотип, який був актуальний до 2011 року, а 45% просто забули про корону на голові у русалки.
2. Прості форми полегшують нанесення логотипу на різноманітні матеріали — друк, випал, вирізка або гравіювання. Це, безперечно, великий плюс. Однак варто врахувати, що не кожному бренду потрібна така універсальність у використанні свого логотипу. Для багатьох досить просто мати його на своєму веб-сайті або на надрукованих на замовлення візитівках.
3. Прості форми не вимагають додаткового спрощення для використання у малих розмірах. Так, але … Багато відомих брендів вже давно використовують альтернативні логотипи для різних випадків. Майже будь-який логотип можна адаптувати.
5. Логотип повинен містити обмежену кількість кольорів
До цього правила часто додають, що в логотипі має бути не більше трьох кольорів. Також вважається важливим уникати градієнтів у дизайні логотипу. Однак, як ви, можливо, помітили, в логотипі Microsoft використовується п’ять кольорів! У Google та eBay — по чотири, а у NBC — навіть сім! Як же так виходить? Вони не знають про це правило?
Так чи є переваги у логотипів, які містять меншу кількість кольорів? Так, є, але невеликі:
- Якщо логотип потребує зменшення, він вимагає менших змін. Дійсно, коли логотип зменшують, його кольори можуть змішатися, утворюючи розмиту пляму. Зазвичай логотип зменшують лише для створення іконки сайту — фавікона. У таких випадках кількість кольорів у логотипі зазвичай зводять до одного або двох.
- Легкість нанесення на різноманітні поверхні. Чим більше кольорів в логотипі, тим складніше забезпечити його однаковий вигляд на різних матеріалах, як-от на папері чи тканині. Це правда, однак у таких ситуаціях логотип можна адаптувати до монохромного варіанту, і він все одно залишиться впізнаваним.
- Простота сприйняття. Є теорія, що мозок швидше обробляє менше кількість інформації, адже кожен новий колір у логотипі приносить додаткові дані. Однак, насправді, відрізнити одноколірний логотип від багатокольорового можна майже миттєво. Важливіше для сприйняття не стільки кількість кольорів, скільки контрастність логотипу по відношенню до його фону: на темних фонах краще використовувати світлі логотипи і навпаки.
6. Дизайнер повинен створювати логотип з огляду на «золотий перетин»
Це, звісно, звучить дуже красиво та пафосно. Але нам здається, що все це дуже притягнуте за вуха.
Існує теорія про те, що «один із найбільших логотипів усіх часів» Apple був створений саме за цим принципом. Але тут ми знайшли інформацію зі спростуванням цього.
Також цікаво, що багато людей, говорячи про золотий перетин, часто мають на увазі спіраль Фібоначчі. Хоч ця спіраль і пов’язана із золотим співвідношенням, але це не одне і те саме. Іноді спіраль Фібоначчі навіть не відповідає золотому перетину. Наприклад, якщо подивитися на самий початок спіралі, де діаметри кіл дорівнюють 1, 2 і 3, ми не зможемо отримати знаменитий коефіцієнт 1,618, або щось наближене до цього значення.
Золотий перетин — це математичне співвідношення, за яким менша частина відноситься до більшої так само, як більша до всього цілого, і його значення приблизно дорівнює 1,618.
7. Логотип повинен мати прихований зміст
Багато відомих і не дуже логотипів мають свою історію. Іноді ця історія відображена у логотипі, а іноді ні. І це нормально.
Наприклад, який прихований сенс ви бачите у логотипі Pepsi? Це просто стильний і ефектний напис. А от, наприклад, у логотипі Microsoft є прихований зміст.
Кожен з кольорових квадратів у цьому логотипі символізує один з основних продуктів компанії: синій — Windows, червоний — Microsoft Office, зелений — ігрову консоль Xbox, а жовтий — пошуковик Bing. А всі квадратики разом також нагадують нам старий логотип «Windows», де кожне «вікно» було пофарбоване у свій колір. Це прикольно, правда?
Але чи всі мають так заморочитись з логотипом, як Microsoft?
Підсумовуючи все вище зазначене
Неможливо оцінити якість логотипу без розуміння контексту його використання.
Всі суворі правила та принципи, що лежать в основі створення «правильних» логотипів, зараз вже піддаються сумніву.
Пишіть:
[email protected]
Телефонуйте:
+380678347770
+380487347770