Позбавлення від пластику — тенденція, яка набуває все більш серйозних масштабів. І це радує.
Землю забруднюють не лише великі промислові підприємства та шкідливе виробництво. Ви користуєтесь зручними пакетами у супермаркетах? Термін життя такого пакета — від 10 хвилин до години, доки ви донесете продукти до дому. А розкладається цей вид пластику 400 років.
При його спалюванні в повітря потрапляють небезпечні канцерогени, які потім потрапляють у підземні води. За статистикою, в Україні одна людина використовує близько 500 таких пакетів на рік. Саме пластикове пакування звичайних продуктів, які ми купуємо щодня, сьогодні вважається головним джерелом забруднення навколишнього середовища.
Головні еко-тенденції в Європі — заміна пластикової тари біорозкладними аналогами та порятунок від пластикової упаковки в супермаркетах.
Так, компанія Carlsberg представила проект нових пивних пляшок, безпечних для довкілля. Вони будуть виготовлені з перероблених деревних волокон та паперу. Біоматеріали повністю розкладаються. Але поки що це лише концепт.
Компанії Danone та Nestlе вкладають кошти у розробку еко-пляшок для води. Вони мають намір замінити пластик з нафтопродуктів на біопластик з тирси та картону, який повністю розкладається.
Великі торгові мережі використовують еко-френдлі матеріали: замість пластикових етикеток та цінників — паперові, замість целофанової плівки з повітряними бульбашками, яку використовують під час перевезення крихких товарів, — перероблений картон.
У крафтові паперові пакети складають покупки у бутіках Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Victoria Secret та інших модних брендів.
Американська мережа супермаркетів Trader Joe’s упаковує фрукти, овочі, сипучі матеріали в папір та картон, а для м’яса та риби розробили упаковку з біорозкладного пластику.
Британська мережа Waitrose пропонує покупцям багаторазові контейнери, які можна придбати чи взяти в оренду. Овочі, фрукти, горіхи, крупи, кава та чай, алкоголь, побутова хімія — все продається без упаковки. Якщо ви використовуєте контейнери, їхня ціна нижча на 15%. Мережа у 2018 році відмовилася від виробництва 52 000 000 одноразових стаканчиків та 71 000 000 пакетів.
А бьюті-марка Lush пішла ще далі: тверді шампуні, гелі для душу, бомби для ванн із натуральних матеріалів вони продають у naked stores. У таких оголених магазинах косметика продається взагалі без упаковки! Клієнти приходять із тканинними мішечками або багаторазовими контейнерами, куди складають покупки. А спеціальний мобільний додаток Lush Lens автоматично розпізнає товар по фото та показує інформацію про нього. Зараз працюють три магазини такого формату, в Італії, Німеччині та Великій Британії. За даними компанії, на цьому заощадили 1500000 пластикових баночок для косметики.
Франція з 2017 року офіційно відмовилася від тонких поліетиленових пакетів, замінивши їх на картонні коробки та пакети. А складати покупки відвідувачі можуть у величезні сумки з переробленого пластику і багаторазові сумки-сітки.
А в Німеччині покупці вважають за краще ходити по магазинах з полотняними сумками, тканинними рюкзаками та кошиками. Модні будинки чуйно реагують на ситуацію: вони вже розробляють колекції сумок для супермаркетів, дизайн яких сподобається і підліткам, і бабусям, і діловим леді.
А що робити з тими мільйонами тонн використаного пластику, що є? І для цих небезпечних для планети відходів можна знайти застосування!
Мережа супермаркетів Marks & Spencer Market Place у Великій Британії відмовилася від одноразових пластикових пакетів і розробила зручні багаторазові сумки з переробленого пластику, зібраного в найзабрудненіших куточках планети. У кожному супермаркеті мережі є точки збору пластику, який потім грамотно утилізується.
Є й екзотичніші способи позбавити Землю від зайвого пластику. Так, американська компанія Rothy’s виготовляє взуття… із пластикових пляшок. Девіз Rothy’s: From Bottle To Beautiful. Еко-френдлі взуття виглядає досить стильно. Пластик стерилізують, подрібнюють і пресують, потім нагрівають і витягують нитки. Потім взуття друкують на 3D-принтері та пакують у коробки з біо-матеріалів. У 2016-2018 роках компанія переробила понад 37 000 000 пластикових пляшок, прибравши в обличчя планети кілька звалищ.